Uloga i značaj liderstva u suvremenom poslovanju - Minimax - internet računovodstveni i poslovni program

Uloga i značaj liderstva u suvremenom poslovanju

U suvremenom poslovanju ljudi sa svojim znanjem sve više predstavljaju kapital, a sve manje faktor proizvodnje. Liderstvo je jedna od najvažnijih osobina ljudskog kapitala. Liderstvo podrazumijeva stvaranje puta kojim treba ići kako bi uspjeli kao tim ili kao organizacija. U današnjem dinamičnom okruženju, potrebni su vješti lideri koji mogu pokrenuti organizacijske promjene i inspirirati druge.

Što je liderstvo?

Liderstvo ili vodstvo je sposobnost upravljanja tvrtkom, postavljanje i postizanje izazovnih ciljeva, poduzimanje brzih i odlučnih akcija te inspiriranje drugih u obavljanju posla.
Liderstvo ili vodstvo nije samo upravljanje već i sposobnost utjecaja na ljudsko ponašanje, neovisno o ciljevima. Ovladati vještinama liderstva znači biti lider u motiviranju i pokretanju drugih te ih na neki način povući sa sobom. Lideri pomažu i sebi i drugima napraviti pravu stvar. Oni određuju smjer, razvijaju viziju i stvaraju nešto novo. Ipak, iako lideri određuju smjer, oni moraju imati i menadžerske sposobnosti kao bi vodili ljude u pravom smjeru.

Da li se lideri rađaju ili stvaraju?

Postavlja se pitanje kako se postaje liderom? Da li je to osobina s kojom se osoba rađa ili su to kvalitete koje se stječu učenjem i iskustvom?
Prije nego što netko počne raditi na tome da postane lider, važno je da prepozna svoj poziv, shvati u čemu je najbolji, za što je rođen. Vjera u samoga sebe izvire iz razumijevanja talenata s kojima osoba raspolaže jer općenito ljudi najbolje rade posao koji vole. Na putu do postojanja liderom važno je prepoznati vlastite kvalitete i prednosti, vidjeti što nam može pomoći da dobijemo bolji osjećaj za identitet te odlučiti koje vještine trebamo razviti da bismo bili dobri lideri. Neke od odlika koje utječu na to kakav će lider biti jesu osobnost, temperament, sklonost radu na sebi, iskustvo, kompetencije.

Ključne osobine uspješnog lidera

Dobre lidere krase mnoge osobine, a izostanak samo neke od njih može promijeniti način poslovanja cijele tvrtke. Dobar lider ima viziju budućnosti i zna kako pretvoriti svoje ideje u uspješne priče. U nastavku smo istaknuli nekoliko osobina koje bi trebao imati dobar lider.

Iskrenost i integritet – iskrenost i integritet su dvije važne osobine koje čine dobrog lidera. Ne možete očekivati da Vaš tim bude iskren, ako Vam nedostaju te osobine. Lideri su uspješni kada se pridržavaju svojih vrijednosti, temeljnih uvjerenja i etike.

Samouvjerenost – da biste bili učinkoviti lider, trebati biti dovoljno samouvjereni kako bi Vas drugi slijedili. Ako niste sigurni u vlastite odluke i kvalitete, Vaš tim Vas nikada neće slijediti. Kao lider morate prštati samouvjerenošću kako biste stekli poštovanje Vaših podređenih. To ne znači da biste trebali biti previše samouvjereni, ali biste barem trebali održavati potreban stupanj povjerenja koji je potreban kako biste osigurali da Vam tim vjeruje kao lideru.

Inspirirajte druge– vjerojatno najteži posao za lidera je uvjeriti druge da ga slijede. To je moguće samo ako inspirirate svoj tim postavljanjem dobrog primjera. Kada će doći do teških situacija, oni će razgovarati s Vama i vidjeti kako reagirate na situaciju. Ako dobro postupite, oni će Vas slijediti. Kao lider trebate misliti pozitivno i taj pozitivni pristup bi trebao biti vidljiv kroz Vaše postupke. Ostanite mirni pod pritiskom i održavajte razinu motivacije. Ako ste uspješni u inspiriranju svojih podređenih, lako ćete svladati bilo koji izazov.

“Ako vaša djela inspiriraju druge da više sanjaju, više uče, više rade i postaju uspješniji, onda ste Vi lider”

John Quincy Adams

Predanost i strast – dobar lider vodi tim svojim primjerom. Sve ljude motivira osoba koja vrijedno i predano radi. Na primjer, ako zatražite od svog tima da radi prekovremeno tada bi bilo dobro da budete s njima i radite zajedno. Ljudi će poštovati Vašu posvećenost, što će stvoriti ujedinjen tim posvećen istom cilju.

Dobra komunikacija – sve dok jasno ne komunicirate svoju viziju Vašem timu i ne kažete im strategiju za postizanje cilja, bit će teško ostvariti željene rezultate. Ako ne možete učinkovito komunicirati s Vašim timom, tada nećete biti dobar lider. Dobar govornik može biti dobar lider. Riječi imaju moć motivirati ljude i ako ih koristite učinkovito možete postići bolje rezultate.

Sposobnost donošenja odluka – osim vizije budućnosti, lider mora imati sposobnost donijeti pravu odluku u pravo vrijeme. Odluke koje donose lideri imaju značajan utjecaj na mase. Lider bi trebao dobro promisliti prije donošenja odluke jer jednom kada ju donese mora stajati iza nje.

Odgovornost – pazite na to da je svatko od Vaših podređenih odgovoran za ono što radi. Ako dobro rade svoj posao pohvalite ih, a ako imaju poteškoće pojasnite im njihove pogreške te zajedno poradite na poboljšanju. Držati ih odgovornim za svoje postupke stvorit će osjećaj odgovornosti između Vašeg tima i posao će shvatiti ozbiljnije.

Delegacija – delegacija je jedna od osnova liderstva, a dobar lider mora znati delegirati posao. To bi značilo da daje određene zadatke svojem timu i na kraju vidi kako će se oni izvršiti. Lider bi im trebao omogućiti sve resurse i podršku koja im je potrebna za postizanje cilja te im pružiti priliku za preuzimanje odgovornosti.

Kreativnost i inovacije – što razlikuje lidera od sljedbenika? Steve Jobs, jedan od najvećih vizionara našeg vremena, odgovorio ja na to pitanje na sljedeći način: „Inovacija čini razliku između lidera i sljedbenika“. Kako bi napredovali u današnjem poslovnom svijetu, lider mora biti kreativan i inovativan u isto vrijeme. Kreativno razmišljanje i stalne inovacije čini ono što Vas i Vaš tim izdvaja iz mnoštva. Razmišljate izvan okvira kako biste došli do jedinstvenih ideja i pretvorili te ideje i ciljeve u stvarnost.

Empatija – jedna od važnih osobina dobrih lidera je i empatija odnosno suosjećanje. Lideri bi trebali razviti empatiju sa svojim timom. Nažalost, većina vođa slijedi diktatorski stil i u potpunosti zanemaruje empatiju. Zbog toga ne uspijevaju uspostaviti bližu vezu sa svojim timom. Razumijevanje problema Vašeg tima, njihovih osjećaja prvi je korak da postanete učinkoviti lider.

Povezani članci