Blog: Koraci za uspješno otvaranje web trgovine

Koraci za uspješno otvaranje web trgovine

Web trgovina

U vrijeme sveopće digitalizacije poslovanja i intenzivnog korištenja novih prodajnih kanala, trgovina putem interneta postaje sve važniji način poslovanja hrvatskih trgovaca i najlakši način za širenje poslovanja na tržište Europske unije, ali i izvan nje. Internetska prodaja, poznatija kao e-trgovina, uistinu je postigla značajan napredak. Internet je postao dio svakodnevnice, a rješavanje svih obveza online, kao što je npr. kupovina ili plaćanje računa, već odavno nije novost među građanima svih dobnih skupina.

Upravo zbog sve užurbanijeg načina života, ljudi su stekli naviku online kupovine, a glavni razlozi tomu ponajviše su udobnost pri narudžbi željenog proizvoda/usluge, izbjegavanje gužve i ušteda dragocjenog vremena. Internetskom kupovinom isto tako moguće je jednostavno uspoređivati cijene, provjeriti recenzije postojećih kupaca te pronaći širok asortiman proizvoda, među kojima je moguće odabrati onaj koji najbolje odgovara potrebama kupca. U nastavku članka saznajte više o tome koji su koraci za otvaranje web trgovine te koje prednosti kupovine sa sobom donosi.

Koji su koraci za otvaranje web trgovine?

Trgovina je gospodarska djelatnost kupnje i prodaje robe i/ili pružanja usluga u trgovini, u svrhu ostvarivanja dobiti ili drugog gospodarskog učinka. Prodaja putem interneta, uz telefonsku prodaju, prodaju putem kataloga i TV prodaju, spada u prodaju na daljinu. Kao online trgovac, podliježete svim zakonima o trgovini, ali i onima o elektroničkoj trgovini.

Kako bi zakonito mogli otvoriti web trgovinu potrebno je upisati djelatnost u sudski registar. Trgovci u statusu pravne osobe (trgovačka društva) djelatnost upisuju u sudski registar trgovačkog suda, prema sjedištu društva. Trgovci u statusu obrta djelatnost upisuju u obrtni registar kod upravnog tijela, prema sjedištu obrta. O navedenom pročitajte više u našem prethodnom članku „Zakonski preduvjeti za otvaranje web shopa“.

Prednosti web trgovine

Izrada web trgovine zahtjeva značajno niže troškove pokretanja i održavanja; ponuda proizvoda ili usluga stalno je dostupna te je omogućen veći doseg ciljanih kupaca. To znači da pokretanje web trgovine omogućava poslovanje bez dodatnih troškova zapošljavanja, najma i održavanja poslovnog prostora, odvija se 24 sata na dan, 7 dana u tjednu (bez obzira na lokaciju) – što velikom broju kupaca osigurava brz pristup proizvodima/uslugama, a  samim time i poboljšanje komercijalnih rezultata.

Dakle, bez obzira radi li se o proširenju poslovanja ili samostalnoj djelatnosti, kvalitetna izrada web trgovine predstavlja ključni faktor poslovnog uspjeha. Osim toga, uz tehničke aspekte otvaranja web trgovine, važan dio poslovanja putem interneta je poštivanje zakonskih odredbi vezanih za poslovne subjekte koji posluju na internetu, odnosno trgovinu na daljinu te zaštitu potrošača.

Nadalje, web trgovina najprofitabilniji je oblik trgovine zbog daleko manje investicije kod otvaranja od klasične trgovine te zbog niskih troškova. Fizičke trgovine imaju niz ograničenja, a njihovo održavanje iziskuje značajnije troškove od razvoja web trgovine. Vlasnici web trgovina imaju i puno drugih prednosti – u svakom trenutku moguće je vidjeti posjećenost i popularnost proizvoda, analizu kupaca i druge informacije koje je moguće iskoristiti za unapređenje i oblikovanje ponude. 

Koraci za otvaranje web trgovine

1. Planiranje, donošenje odluke i pokretanje web trgovine

Prije samog pokretanja web trgovine, važno je odlučiti koju vrstu robe u njemu želite prodavati.

Nakon donošenja navedene odluke, obavezni ste riješiti registraciju poslovnog subjekta, odnosno djelatnosti. To znači da je prvi korak pri pokretanje online trgovine registracija obrta ili tvrtke pri kojima u registar djelatnosti, uz osnovnu djelatnost, obavezno upisujete i usluge informacijskog društva.

Savjetujemo da se paralelno posvetite proceduri otvaranja tvrtka/obrta i naručite izradu web trgovine, s obzirom na to da oba procesa znaju potrajati.

2. Rješenja za web trgovinu i domena

Za poslovanje putem interneta, morate imati registriranu vlastitu domenu. Izbor domene vrlo je bitan korak pri otvaranju web trgovine, jer će vaši potencijalni kupci prvi dojam o vašoj web trgovini steći upravo iz naziva domene. Odaberite što jednostavnije, lako zapamtljivo ime. Domena može biti besplatna i naplatna. Svaka fizička i pravna osoba ima pravo na jednu besplatnu nacionalnu domenu.

Ovisno o stručnosti i budžetu kojim raspolažete, sljedeći korak odluka je za softversko rješenje koje omogućuje pohranu i prikaz artikala koje ćete prodavati. Odabir kvalitetnog rješenja bitan je jer čini osnovnu strukturu vaše trgovine, koju naknadno nije jednostavno mijenjati. Najpopularnije opcije trenutno su:

  • CMS sustav – korištenje općenitog CMS sustava (kao što su WordPress, Joomla ili Drupal) te prilagođavanje istog web trgovini. Riječ je o trenutno najpopularnijem rješenju, a popularnost vrlo vjerojatno možemo prepisati vrlo povoljnom omjeru kvalitete i cijene realizacije/održavanja. Ovakve platforme omogućuju vlasnicima web trgovina, koji nemaju tehnička predznanja, da se vrlo brzo upoznaju s administracijom i istom krenu samostalno upravljati.
  • Specijalizirana rješenja – posebni sustavi dizajnirani isključivo za korištenje i vođenje internetske trgovine.

Oba rješenja mogu biti vrlo kvalitetna i svrsishodna. CMS opcija zahtijeva više truda i znanja za samo postavljanje, no uglavnom ne stvara dodatne troškove. S druge strane, specijalizirana rješenja jednostavnija su i intuitivnija za korisnike bez tehničke podloge, no često se naplaćuju na mjesečnoj bazi ili prema nekom drugom modelu plaćanja.

Povežite vašu internetsku trgovinu uz napredan modul Woocommerce-Minimax

Domena web trgovine

Kao što smo prethodno i naveli, izbor naziva domene vrlo je bitan jer upravo je to stvar na osnovu koje će kupci steći prvi dojam o vašoj web trgovini.

Postoje:

  • generičke (internacionalne) domene: .com, .org, .net, .gov, .eu i sl. te
  • državne (nacionalne) domene: .hr, .uk, .de, .itd.

Domena „.hr“ nacionalna je domena Republike Hrvatske i njeno upravljanje povjereno je Hrvatskoj akademskoj i istraživačkoj mreži CARNet.

Nadalje, domena može biti besplatna i naplatna. Besplatnu „.hr“ domenu mogu registrirati trgovačka društva, udruge i druge pravne i fizičke osobe koje obavljaju djelatnost trgovine.

Detaljnije informacije o registraciji besplatnih i naplatnih domena te odgovore na sva ostala pitanja o domenama možete pronaći na stranicama Registra HR domena.

Sada  kad ste donijeli odluku o web rješenju i domeni, vrijeme je da zakupite web prostor (hosting) i krenete s izradom web trgovine. Posebnu pozornost posvetite samom dizajnu web stranice zbog toga što je najčešće dizajn ono što će potencijalnog kupca privući ili odbiti od vaše web stranice. Izradu mrežne stranice, ako niste stručnjak, prepustite web dizajnerima.

3. Provjera obveznog sadržaja na web stranici

Zakon o trgovačkim društvima propisuje da vaša web stranica mora sadržavati:

  • Naziv i skraćeni naziv tvrtke
  • Sjedište tvrtke
  • Sud kod kojega je tvrtka upisana u Sudski registar
  • Broj pod kojim je tvrtka upisana u Sudski registar
  • Iznos temeljnog kapitala trgovačkog društva te informaciju je li temeljni kapital uplaćen u cijelosti, a ako nije uplaćen u cijelosti, potrebno je navesti koji dio temeljnog kapitala nije uplaćen
  • Tvrtka i sjedište institucije kod koje se drži račun i broj tog računa

Navedene odredbe odnose se na sve oblike trgovačkih društava koja su registrirana kao j.d.o.o., d.o.o. ili d.d., ali ne i na obrte. Kazne u slučaju nenavođenja navedenih podataka iznose najviše 50.000kn, odnosno 7.000kn za odgovornu osobu.

Prikaz cijena u web trgovini 

Prikaz cijena mora biti jasno i nedvosmisleno naznačen, a posebno se mora naznačiti jesu li uz prikazane cijene uključeni troškovi dostave, ostali manipulativni troškovi, porez i drugi troškovi koji na bilo koji način utječu na prikazanu cijenu. Ako su vaši proizvodi namijenjeni potrošačima tada maloprodajna cijena mora biti konačna, uključujući poreze i druga javna davanja. Isto tako, trgovac je dužan izvijestiti potrošača o ostalim mogućim troškovima, npr.: prijevoz, dostava ili poštanske usluge.

Nadalje, potrebno je istaknuti:

  • glavna obilježja robe ili usluga,
  • informacije o pravu na prigovor,
  • odredbe o odgovornosti za materijalne i pravne nedostatke stvari te o jamstvu (ako je izdano) i uvjetima njegova korištenja; s tim u vezi i isprave koje prate proizvod o načinu korištenja stvari itd.,
  • informacije o pravu i načinu raskida ugovora.

Opći uvjeti korištenja

Opći uvjeti korištenja odnose se na obavijesti za potrošače i opće uvjete poslovanja internetske trgovine, kao što su uvjeti kupovine, način plaćanja, cijena, garancija, rok isporuke, pritužbe, itd. Sukladno članku 57. Zakona o zaštiti potrošača, dužni ste potrošača prije sklapanja ugovora izvan poslovnih prostorija, odnosno ugovora na daljinu ili prije no što bude obvezan odgovarajućom ponudom, na jasan i razumljiv način obavijestiti o svim točkama članka. To možete napraviti na način da u PDF-u sastavite svoje Opće uvjete te na web stranicu postavite link na navedeni PDF dokument. U svakom slučaju, dužni ste potrošača na jasan način izvijestiti o njegovom pravu na jednostrani raskid ugovora u roku od 14 dana.

4. Definiranje načina naplate transakcije i dostave

U sklopu web trgovine važno je osigurati kupcima jednostavno, brzo i transparentno iskustvo kupovine. Stoga, pobrinite se da su cijene jasno naznačene, istaknite jesu li izražene s PDV-om ili bez, koji su uvjeti povrata/zamjene robe i novca te jasno odredite politiku reklamacija. Vrlo je bitno kupcima osigurati što više opcija za naplatu (koje su sigurne) te time značajno povećati mogućnost realizacije kupnje.

Dakle, dobro promišljen i utvrđen plan izrade web trgovine, pridavanje pažnje rješenjima i dizajnu istoga te transparentna komunikacija s kupcima, ključ je za uspješno otvaranje web trgovine, ali i poslovanja koje potom slijedi.

Minimax računovodstveni program može se povezati s različitim aplikacijama, kao na primjer programima za izdavanje faktura, internet trgovinom, maloprodajom i drugima. Na taj način osiguravate si usklađene podatke s aplikacijom koju već upotrebljavate i pojednostavljujete poslovne procese. 

Povezivanje s raznim aplikacijama omogućeno je putem API-ja, a što API je i kako funkcionira pronađite u našem besplatnom e-priručniku.

Pripremio:

Ivan Vidas, struč. spec. oec.