Meni Zatvori

Praktični koraci kod pokretanja obrta

  • 16. 2. 2024.

Pokretanje obrta nije jako složen postupak. Procedura je relativno jednostavna, no objedinjavanje svih temeljnih postupaka pokretanja obrta, kako bi se poslovanje „postavilo na noge“, nerijetko kod budućih obrtnika izaziva nervozu. Najčešće je to slučaj jer budući obrtnici nemaju svakodnevan doticaj s administracijom ili im ista nije jača strana. Ipak, pokretanje obrta nije nešto s čime se obrtnici svaki dan susreću. Neke pojedinosti zahtijevaju stručne komentare, stoga se prije samog pokretanja obrta preporuča konzultacija stručnjaka, primjerice poreznih savjetnika ili knjigovođa koji će voditi poslovne knjige obrta.

Neovisno o prethodno navedenom, u nastavku donosimo korake koji se odnose na pokretanje obrta, a koji mogu poslužiti kao orijentir u čitavom postupku.

Koje potpore obrtnik može zatražiti prilikom samozapošljavanja te prije otvaranja obrta?

Prije prvog koraka odnosno osnivanja obrta, napominjemo da osobe koje se samozapošljavaju mogu zatražiti novčanu potporu za samozapošljavanje kod Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (nadalje: HZZ). Za dobivanje potpore potrebno je ispunjavati HZZ-ove uvjete, a postupak prijave u cijelosti se odvija online. Detaljnije informacije o potporama, koje u ovom trenutku iznose do 20.000,00 eura (ovisno o djelatnosti), nalaze se na službenoj internetskoj stranici na poveznici.

Također, ako budući poduzetnik ima dobru i održivu poslovnu ideju, a nema novčana sredstva za realizaciju investicije, moguće je apliciranje za zajam kod Hrvatske agencije za malo gospodarstvo, inovacije i investicije. Primjerice, jedna od mogućnosti je i ESIF mikro / mali zajam za investiciju.

Pritom, valja odmah otkloniti mit i reći da je načelno spomenuti zajam dostupan i novim poduzetnicima, naravno, pod određenim uvjetima.

Međutim, u trenutku pisanja teksta novi programi za 2024. nisu još objavljeni iako je izvjesno da će biti, stoga je za konačne informacije za 2024. vezano uz mikro i male zajmove Hrvatske agencije za malo gospodarstvo potrebno pričekati službenu objavu programa.

Koraci pokretanja obrta

1. Zahtjev za upis u obrtni registar

Postupak otvaranja obrta pokreće se pisanim zahtjevom ispostavi županijskog ureda za gospodarstvo, odnosno Grada Zagreba, putem Prijave za upis u obrtni registar.
Međutim navedeno je moguće obaviti i online putem, što se i preporuča, jer zapravo ne postoji potreba za fizičkim odlaskom u nadležno tijelo.
Za prijavu u servis e-Obrt potrebno je posjedovati jednu od vjerodajnica uključenih u sustav e-Građani.

Detaljan vodič kroz sučelje e-Obrta pronađite na poveznici.

Nakon što završite s upisom podataka, poslani će zahtjev putem servisa e-Obrt biti poslan nadležnom upravnom tijelu na daljnji postupak.
Podsjetnik: prije podnošenja zahtjeva potrebno je imati jasan prijedlog imena budućeg obrta, adresu sjedišta obrta te odrediti glavnu i možebitne sporedne djelatnosti i sl.

Popis djelatnosti moguće je pronaći online na stranici Službenog lista Republike Hrvatske, u važećoj odluci koja se odnosi na nacionalnu klasifikaciju, a moguće ih je pretražiti i na službenom pretraživaču Hrvatskog zavoda za statistiku.

2. Izrada pečata obrta

Po registraciji obrta, potrebno je izraditi pečat, za što je potrebno imati rješenje o osnivanju obrta, odnosno obrtnicu. Napominjemo da pečat nije obvezan, no neka tijela pečat ipak traže, pa je uputno imati i pečat da se pojednostavi postupanje u praksi jer troškovi ishođenja pečata nisu visoku.

3. Porezna uprava

Po primitku Rješenja o upisu obrta u Obrtni registar, potrebno je u roku od 8 dana javiti se nadležnoj ispostavi Porezne uprave radi upisa u registar poreznih obveznika na Obrascu RPO. Obrazac se također može pronaći online na službenoj internetskoj stranici Porezne uprave. Da biste saznali koje poslovne knjige i evidencije mora voditi obrtnik pročitajte blog na istoimenu temu.

4. Prijava obrta u sustav mirovinskog osiguranja

Nakon navedenog, kod Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje potrebno je registrirati obrt u sustav mirovinskog osiguranja. Za prijavu u sustav mirovinskog osiguranja koriste se Tiskanica M – 11P (Prijava o početku poslovanja obveznika plaćanja doprinosa) i Tiskanica M – 1P (Prijava o početku osiguranja). Navedene tiskanice mogu se kupiti u Narodnim novinama, a preporuka je, zbog možebitnih greški prilikom popunjavanja, da se nabave makar dva primjerka od svake tiskanice. Valja skrenuti pozornost da nakon prijave na mirovinsko osiguranje ne morate ići u Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje radi prijave u sustav zdravstvenog osiguranja jer se prijava u isti vrši automatizmom, nakon prijave u sustav mirovinskog osiguranja.

5. Otvaranje žiro računa obrta u banci

Obrtnik slobodno odabire u kojoj će poslovnoj banci otvoriti žiro račun. Obrtnicima se preporuča da se prije odluke o odabiru banke raspitaju o pogodnostima koje iste pružaju obrtnicima. Stoga prilikom odabira banke, osim blizine poslovnice, u obzir treba uzeti i druge važne mogućnosti koje poduzetnik može zatrebati kroz poslovanje (npr. mobilno / internetsko bankarstvo, poslovne kartice, modernizacija bankomata za polog utrška i slično).

6. Računovodstvo

Računovođa je vrlo važan segment svakog poslovanja jer on prati administrativni, odnosno računovodstveni segment poslovanja. Preuzmite besplatni priručnik i saznajte kako se najbolje pripremiti za prvi sastanak s računovođom.

Kod paušalnih je obrtnika situacija nešto drugačija (jer nisu obvezni imati računovođu) ali i njima se prije početka poslovanja preporuča konzultacija s poreznim savjetnikom ili računovođom. Sve što trebate znati o poslovanju paušalnih obrta pronađite u besplatnom priručniku.

Valja napomenuti i da primjerice, paušalni obrtnik može samostalno zatražiti i koristiti licencu Minimaxa za izlazne račune, u kojem postoji modul za Knjigu prometa (Obrazac KPR), te za godišnji izvještaj (Obrazac PO-SD), pa time Minimax postaje kompletan softver za potrebe obrtnika.

Ovim korakom završili bismo postupak otvaranja obrta. Naravno, u praktičnom radu moguća su odstupanja, ali i neke složenije situacije, kao što su uvjeti za osnivanja kod pojedinih obrta i slično. Za dodatne informacije o posebnostima budućeg obrta preporuča se informiranje telefonski/mailom kod nadležnih institucija čime se izbjegava nastanak možebitnih komplikacija prilikom pokretanja obrta.

 

Pripremila:

Dijana Ivanković, direktorica knjigovodstvenog servisa Medium duo d.o.o.

Sličan sadržaj

Besplatne priručnike, snimke, webinare i članke sa poslovnim i zakonodavnim savjetima za vas pripremaju razni stručnjaci.