Meni Zatvori

Kako osnovati tvrtku ili obrt putem STARTA?

  • 28. 3. 2024.

Jeste li znali da za pokretanje vlastitog poslovanja više ne morate gubiti dragocjeno vrijeme i energiju na čekanje u redovima i obilaženje raznih institucija, jer sve u vezi s osnivanjem d.o.o. i j.d.o.o. s minimalnim troškovima možete učiniti elektroničkim putem? No, kakva je procedura i koliki su troškovi? U nastavku bloga saznajte sve o prednostima online otvaranja tvrtke ili obrta.

Pokretanje poslovanja odnosno osnivanje trgovačkog društva moguće je na dva načina; putem javnog bilježnika ili online, odnosno na daljinu.

Osnivanje društva putem javnog bilježnika je već svima dosta poznat proces i još uvijek se većina poduzeća otvara na taj način, a samo se rijetki poduzetnici odluče na osnivanje društva online i to kako bi smanjili troškove registracije i ubrzali postupak, budući da postupak osnivanja društva online u pravilu treba biti završen za tri dana, a trošak je u odnosu na onaj kod javnog bilježnika višestruko manji.

Iako osnivanje društva na daljinu doista može uštedjeti vrijeme i novac, potrebno je dobro se pripremiti i znati što treba registrirati.

 

Ukratko o sustavu START

START je informacijski sustav koji omogućava pokretanje poslovanja za trgovačko društvo i obrt na daljinu, unutar nekoliko dana te putem samo jednog elektroničkog postupka.

Primarni cilj uspostave sustava jest pozadinski integrirati sve poslovne registre i postupke da bi se olakšao ulazak u poduzetništvo, a administrativno rasterećenje poduzetnika smanjilo za više od 30 %.

Sustav START omogućava prikupljanje podataka po načelu „samo jednom“ i njihovu razmjenu između institucija te donosi smanjenje troškova pokretanja poslovanja i stalnu informiranost o statusu Vašeg zahtjeva.

Usluga je osmišljena po principu životnih događaja ili situacija (engl. life events), uzimajući u obzir da je moderan poduzetnik informiran o svojim pravima i obvezama te o specifičnostima svoje djelatnosti, no ne mora poznavati regulativu koja nije vezana uz njegov posao niti procese koji se moraju odviti kako bi poslovanje započeo. Stoga usluga korisniku omogućava pokretanje poslovanja bez potrebe poznavanja institucionalnih procesa te uz nužno poznavanje regulative.

Za sve ostalo pobrinut će se institucije koje su dio procesa, bez korisnikove intervencije i potrebe da kontaktira svaku pojedinačno.

Trenutno su putem portala e-Građani dostupne sljedeće usluge:

  1. Pokretanje poslovanja d.o.o. i pokretanje poslovanja j.d.o.o., s jednim i više tuzemnih osnivača: elektroničko osnivanje d.o.o. ili j.d.o.o (upis društva u sudski registar i u Registar poslovnih subjekta pri Državnom zavodu za statistiku), otvaranje transakcijskog računa u poslovnoj banci, registraciju društva u registar obveznika PDV-a i/ili dodjelu PDV ID broja (Porezna uprava), registraciju u sustav HZMO te elektroničko plaćanje temeljnog kapitala i sudskih pristojbi.
  2. Pokretanje poslovanja obrt, s jednim i više tuzemnih osnivača: elektroničko otvaranje obrta (upis obrta u Obrtni registar), otvaranje transakcijskog računa u poslovnoj banci, upis obrta u registar poreznih obveznika, registar obveznika PDV-a i/ili dodjelu PDV ID broja (Porezna uprava), registraciju obrta u sustav HZMO.

START integrira više dosadašnjih koraka i postupaka u jedan proces, više institucija i banaka u jedan elektronički entitet, a njihove usluge u jedan e-obrazac koji korisnik kreira u skladu sa svojim potrebama.

START je prva usluga pokretanja poslovanja koja omogućava:

  • upis društva u sudski registar,
  • upis obrta u Obrtni registar,
  • upis u Registar poslovnih subjekata (Državni zavod za statistiku),
  • upis u registar poreznih obveznika, registar obveznika PDV-a i/ili dodjela PDV ID broja (Porezna uprava),
  • zahtjev za otvaranje transakcijskih računa poslovnih subjekata (banke),
  • registracija u sustav HZMO-a,
  • elektronička uplata pristojbi i temeljnog kapitala.

 

Kako izgleda osnivanje tvrtke ili obrta putem STARTA?

Od Vas kao potencijalnog korisnika START sustava, isti će tražiti neki oblik vjerodostojnice putem koje se prijavljujete u sustav e-Građani. Kada prođete sustav autentifikacije putem neke od vjerodostojnica, sustav će Vas automatski povezati i otvoriti Vam mogućnosti za registraciju odnosno pokretanje poslovanja poslovnog subjekta koji ima oblik d.o.o, j.d.o.o ili obrta.

Osnivanje društva u Hrvatskoj sastoji se od nekoliko važnih koraka, a na početku je bitno definirati da li želite otvoriti j.d.o.o. ili d.o.o. te odrediti naziv tj. tvrtku pod kojim će društvo poslovati, kao i djelatnosti koje će obavljati.

Sustav START će temeljem Vaše suglasnosti prikupiti Vaše osobne podatke dostupne u službenim registrima i evidencijama (Evidencija dodijeljenih matičnih brojeva građana, Zbirke podataka o prebivalištu i boravištu građana i Evidencija osobnih iskaznica, Evidencija o osobnim identifikacijskim brojevima itd.). Vi ćete unositi samo one podatke koji sustavu nisu dostupni.
Nakon ulaska u sustav i odabira usluge, paralelno s preuzimanjem podataka iz OIB sustava, korisniku se otvara obrazac kroz koji unosi sve podatke potrebne za proces pokretanja poslovanja (upis u temeljne registre, registre Porezne uprave, HZMO, podatke za banke). Korisnik sam definira svoj proces pokretanja poslovanja birajući u koje će institucije uputiti zahtjeve, jednokratno unosi sve potrebne podatke te daje suglasnost za razmjenu podataka između institucija.
Temeljem prikupljenih i unesenih podataka sustav priprema set podataka i dokumenata potrebnih za upis društva u sudski registar ili upis obrta u Obrtni registar. Nakon obrade, ovi registri šalju povratno informacije i dokumente kojima se kompletiraju zahtjevi za sve ostale institucije i banke u procesu. START prosljeđuje prikupljene podatke i dokumente u institucije i banku bez potrebe da korisnik ponovno ulazi u sustav.
Nakon obrade podataka i donošenja rješenja, institucije i banke u START šalju povratnu informaciju i/ili dokument, a korisnik je obaviješten da je proces pokretanja poslovanja završen.

 

Koje su prednosti korištenja STARTA?

Glavna je prednost otvaranja trgovačkog društva putem usluge START mogućnost da se svi obavezni koraci  naprave elektronički na jednom mjestu. Na taj način, postupak otvaranja trgovačkog društva traje dva do tri dana.

Nadalje, korištenjem START sustava, pri osnivanju j.d.o.o poduzetnici mogu uštedjeti do 80,00 eura, trošak pokretanja poslovanja za osnivače d.o.o. može biti manji za čak 320,00 eura, a izbjegava se i trošak javnog bilježnika i ovjere akata.

Kada su troškovi u pitanju, spomenut ćemo i da je sudska pristojba 50 % niža – za osnivanje d.o.o. cijena je 25,00 eura, umjesto 50,00 eura, a za j.d.o.o. cijena sudske pristojbe je 5,00 eura umjesto 10,00 eura.

Ukupni troškovi otvaranja firme preko sustava START su cca 60,00 eura + temeljni kapital, a sva dokumentacija je gotova kroz 10-ak dana.

 

Gdje može zapeti?

Iako je osnivanje društva putem sustava START vrlo jednostavno, postoji jedna zamka koja poduzetniku može uzrokovati mnogo problema i povećati očekivane troškove otvaranja. Radi se o registraciji djelatnosti i evidencijskih djelatnosti.

Prilikom osnivanja potrebno je točno znati koje djelatnosti treba registrirati, i nije dovoljno upisati samo glavnu djelatnost. Npr. ako se poduzetnik želi baviti pružanjem usluga internet trgovine uz glavnu djelatnost“47.91 Trgovina na malo preko pošte ili interneta”, potrebno je registrirati i evidencijsku djelatnost “Usluge informacijskog društva”, sukladno Zakonu o elektroničkoj trgovini koji propisuje da web trgovci uz glavnu djelatnost trebaju registrirati i evidencijsku djelatnost. Naknadna registracija dodatnih djelatnosti povećat će troškove samog osnivanja.

Nakon zaključavanja prijave u STARTU, korisnik ne može mijenjati odabir opcionalnih zahtjeva (prijava u Registar obveznika PDV-a i/ili dodjela PDV ID broja, registracija u sustav HZMO, zahtjev za otvaranje transakcijskog računa), osim ako je pozvan na dopunu od strane sudskog ili Obrtnog registra.

Ulazak u svijet poduzetništva ovime je ipak postao malo lakši, sretno!

 

Pripremio: Ivan VIDAS, mag. oec.

Sličan sadržaj

Besplatne priručnike, snimke, webinare i članke sa poslovnim i zakonodavnim savjetima za vas pripremaju razni stručnjaci.