Izvori financiranja startup poduzeća

Startup

Mjesecima razvijate ideju koju ćete predstaviti na tržištu? Poslovni plan i koncept razradili ste u detalje i entuzijazam raste? Međutim, jedno pitanje ostaje visjeti u zraku –  kako financirati projekt (entuzijazam je naglo pao)? Ne brinite, praksa je do sada iznjedrila mnoge uspješne primjere financiranja startup poduzeća, stoga ne propustite retke koji predstoje jer neke od najpopularnijih otkrivamo u novom članku.

Rastu i razvoju svakog gospodarstva svakako doprinosi trend pokretanja malih startup poduzeća (do 9 zaposlenih) koji je prethodnih godina u naglom porastu. Tome dakako doprinosi ulazak u Europsku uniju, ali i munjeviti tehnološki razvoj. Pritom, izvor financiranja najčešća je prepreka na koju „mladi“ poduzetnici nailaze, a financijska komponenta startup projekta jedna je od najvažnijih.

S kojim se troškovima startupovi susreću?

Startupovi se suočavaju s tri grupe troškova:

  1. Održavanje pozitivnog novčanog toka; sirovine, plaće, edukacija i osposobljavanje zaposlenika te marketing
  2. Novčana ulaganja u opremu, zemljište i nekretnine
  3. Dugoročni razvoj proizvoda/usluge s kojom izlazite na tržište

 

Kako biste se s navedenim troškovima uspješno suočili, ali i odabrali optimalan izvor financiranja, pobrinite se da odgovorite na sljedeća pitanja:

  • U što ćete usmjeriti dobivena financijska sredstva?
  • Koji je okviran iznos sredstava koji vam je potreban?
  • Hoćete li biti u mogućnosti u cijelosti vratiti dobivena sredstva i u kojem roku?
  • Možete li ponuditi neku vrtu jamstva?
  • Preferirate li financiranje posredstvom zajmodavaca ili investitora?
  • Postoji li neki drugi izvor financiranja koji sa sobom donosi manje rizike?
  • Hoće li odabrani izvor financiranja doprinijeti realizaciji vašeg projekta?

Izvori financiranja

Vlastito financiranje

Prije nego razmislite o bilo kojoj alternativnoj vrsti financiranja, razmislite postoji li „crni štek“ na kojeg ste zaboravili, štednja koju niste otvarali… Većina startup tvrtki financira se upravo iz vlastitih izvora. Ovo je ujedno i najisplativiji način financiranja jer u slučaju poslovnog uspjeha sav uložen novac te prihodi ostaju u vašem vlasništvu.

Vlastito financiranje naziva se i bootstrapping. Ova metoda investiranja bit će uspješna jedino ako konstantno radite na smanjenju troškova, stoga predlažemo:

  • Minimiziranje osobnih i izbjegavanje nepotrebnih troškova
  • Zakup poslovnog prostora u startup inkubatoru (više u nastavku)
  • Kupovina potrebnih sredstava na aukcijama (eBay, Amazon i sl.)
  • Uspostava avansnog plaćanja prema kupcima…

Obitelj i prijatelji

Tko bolje poznaje vas, vaš integritet, posvećenost i pouzdanost doli ljudi u najbližoj okolini? Obitelj i prijatelji ponekad su optimalan izvor financiranja vaše poslovne zamisli. Međutim, prije prihvaćanja istog, stavite na vagu privatne odnose te rizike koje ovakva „veza“ donosi u slučaju pojavljivanja problema ili nesporazuma. Najjeftiniji izvor ponekad se pretvori u najskuplji. Imajte to na umu. 

Crowdfunding kampanja

Najveća prednost startup poduzeća u tome je što takva vrsta poslovnog projekta privlači potencijalne investitore te su stabilnija od već uhodanih tvrtki.

Najjednostavnijim rječnikom, crowfunding kampanja označava proces prikupljanja početnog kapitala za nove poslovne pothvate, donacijama zainteresiranih sudionika i to putem interneta i društvenih mreža.

Prije samog odabira crowdfunding platforme preporuča se proučavanje projekata iz prakse kako biste vidjeli što na tržištu „pali“, a što ne. Ovaj korak vrlo je važan jer danas postoji preko 700 crowdfunding platformi, stoga odaberite onu koja najbolje odgovara vašim potrebama.

Pravo vrijeme da angažirate obitelj i prijatelje upravo je prilikom crowdfunding kampanje. Odmah na početku kampanje zamolite ih da dobrovoljnim donacijama budu vjetar u vaša poslovna jedra. 😊

Kampanje obično traju između 30 i 60 dana. Prilikom prezentiranja projekta javnosti dobit ćete realnu ocjenu tržišta te ćete saznati kakvo mišljenje imaju o vašem proizvodu/usluzi. Stoga se pobrinite da dobro osmislite kampanju za svoj projekt jer crowdfunding kampanja zapravo je marketinška kampanja. Budite kreativni! Pola sata dosadnog izlaganje projekta nikog neće zainteresirati, ma koliko vaša ideja bila unikatna i svrsishodna.

Maestro u lansiranju crowdfunding kampanje 22-godišnji je hrvatski inovator i vlasnik tvrtke CircuitMess. Svoje proizvode odlučio je prezentirati na platformi Kickstarter. Do sada je, lansirajući 3 kampanje, kumulativno prikupio više od 918 tisuća dolara, no ovih dana premašen je i drugi milijun jer njegova najnovija kampanja za Batmobile ruši sva očekivanja. U kojoj brzini Batmobile juri Kickstarterom provjerite ovdje.

Svjestan truda kojeg startupi moraju uložiti, Minimax im s 40% popusta za bilo koju odabranu licencu, za prvu godinu korištenja programa, daje vrijedan vjetar u leđa.

Vjetar u leđa dao je upravo i CircuitMessu. Svoju energiju Albert je odlučio usmjeriti na razvoj hvalevrijednih projekata, stoga je „jedini“ zahtjev pri odabiru računovodstvenog programa za vođenje poslovanja bila intuitivnost i jednostavnost, što i jesu vrline koje krase Minimax.

Više o ponudi pronađite ovdje.

Poslovni anđeli

Poslovni anđeli pojedinci su koji su, osim što posjeduju značajan kapital, spremni ulagati u zanimljive poslovne prilike u svojim zajednicama. Svaka zajednica ih ima, potražite ih.

Loša strana ovog izvora financiranja leži u tome što ćete se najvjerojatnije morati odreći 10%-50% udjela vaše tvrtke. No, s druge strane, poslovni anđeli mogu uvelike doprinijeti realizaciji vašeg projekta i to ne samo uloženim kapitalom već i svojim iskustvom te vrijednom mrežom kontakata.

Startup inkubatori

Startup ili poduzetnički inkubatori poznati su kao akceleratori za startupove koji potiču razvoj njihovih inovacija. Većina pruža pristup resursima poput uredskog prostora, opreme i tehnologije, no razne sinergije koje s drugim „stanarima“ inkubatora možete ostvariti, možda su i najvrijednije u ovoj priči.

Fondovi Europske unije te državne potpore i subvencije

Europa po inovacijama uvelike kaska za SAD-om i Japanom. Upravo zato ne propustite se prijaviti za ostvarivanje izvora financiranje iz nekog od fondova koje nudi Europska unija, posebno ako je vaš startup projekt usmjeren na područje visoke tehnologije. Ova vrsta financiranja provodi se putem strukturnih fondova i EU programa, a najčešći su:

  • FIFG –  The Financial Instrument for Fisheries Guidance
  • ESF –  The European Social Fund
  • ERDF –  The European Regional Development Funds
  • EAGGF – The European Agricultural Guidance and Guarantee Fund

Uvjeti za dobivanje sredstava variraju od programa do programa, a bez obzira o kojem se radi, uvijek je riječ o bespovratnim sredstvima koja služe za sufinanciranje samo dijela investicije. Bespovratna sredstva dodjeljuju se isključivo putem javnih poziva za dostavu prijedloga projekata, a koje raspisuju nadležne institucije.

Više pronađite na: https://strukturnifondovi.hr/ i https://www.obzoreuropa.hr/

Također, državne agencije poput HBOR-a često osiguravaju financiranje kao što su bespovratna sredstva i subvencije. Međutim, dobivanje sredstava nije lako, konkurencija je velika, a kriteriji za dodjelu nagrada strogi.

Više pogledajte ovdje.

Rizični kapital   

Fondove rizičnog kapitala osnovali su ‘bogati’ menadžeri kojima je cilj putem ulaganja u rastuća poduzeća ostvariti veliki povrat na uloženi kapital. Svoje ulaganje osigurat će preuzimanjem dijela vlasništva u vašoj tvrtki, a nakon isteka ugovora, ako poduzetnik ne želi ili ne može osigurati sredstva za otkup vlasništva, udio u poduzeću ponudit će tržištu.

Banke

Gotovo sve banke u Hrvatskoj prepoznale su značaj startupova, stoga je tržište bankarskih kredita namijenjenih malim i srednjim poduzećima vrlo razvijeno. Gotovo sve banke malim i srednjim poduzećima nude kredite za: pokretanje poslovanja, financiranje izvoza, obrtna sredstva, za specifične djelatnosti, početnike, dobavljače, žene poduzetnice i dr.

Prije odabira izvora financiranja ne zaboravite se posavjetovati s ovlaštenim računovođom, a kako se pripremiti za prvi sastanak s istim pročitajte u besplatnom priručniku.

Bez obzira na koji se izvor financiranja odlučite, jedno imajte na umu – prezentacija prodaje! 90 sekundi profesionalne prezentacije dovoljno je da impresionirate investitore ili zajmodavce. Potrudite se jer ovih 90 sekundi mogle bi biti prve od vaših „5 minuta“ na tržištu.