Praktični koraci kod pokretanja obrta - Minimax - internet računovodstveni i poslovni program

Praktični koraci kod pokretanja obrta

Pokretanje obrta nije jako složen postupak. Procedura je relativno jednostavna, no objedinjavanje svih temeljnih postupaka pokretanja obrta, kako bi se poslovanje „postavilo na noge“, nerijetko kod budućih obrtnika izaziva nervozu. Najčešće je to slučaj jer budući obrtnici nemaju svakodnevan doticaj s administracijom ili im ista nije jača strana. Ipak, pokretanje obrta nije nešto s čime se obrtnici svaki dan susreću. Neke pojedinosti zahtijevaju stručne komentare, stoga se prije samog pokretanja obrta preporuča konzultacija stručnjaka, primjerice poreznih savjetnika ili knjigovođa koji će voditi poslovne knjige obrta. Neovisno o prethodno navedenom, u nastavku donosimo  korake koji se odnose na pokretanje obrta, a koji mogu poslužiti kao orijentir u čitavom postupku. 

Koje potpore obrtnik može zatražiti prilikom samozapošljavanja te prije otvaranja obrta?

Prije prvog koraka, napominjemo kako osobe koje se samozapošljavaju mogu zatražiti novčanu potporu za samozapošljavanje kod Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (nadalje: HZZ). Za dobivanje potpore potrebno je ispunjavati HZZ-ove uvjete, a postupak prijave u cijelosti se odvija online. Detaljnije informacije o potporama, koje u ovom trenutku iznose do 130.000,00 kuna (ovisno o djelatnosti), nalaze se na službenoj internetskoj stranici HZZ-a.

Također, ako budući poduzetnik ima dobru i održivu poslovnu ideju, a nema novčana sredstva za realizaciju investicije, moguće je apliciranje za zajam kod Hrvatske agencije za malo gospodarstvo, inovacije i investicije. Primjerice, jedna od mogućnosti je i ESIF mikro zajam za investiciju, a najviši iznos zajma je 25.000 eura (više informacija pronađite ovdje). Pritom, valja odmah otkloniti mit i reći da je spomenuti zajam dostupan i novim poduzetnicima, dakle i onima koji tek pokreću obrt, a zahtjev za zajam moguće je predati čak i prije pokretanja obrta. 

Koraci pokretanja obrta
  1. Zahtjev za upis u obrtni registar

Postupak otvaranja obrta pokreće se pisanim zahtjevom ispostavi županijskog ureda za gospodarstvo, odnosno Grada Zagreba, putem Prijave za upis u obrtni registar.

Međutim, navedeno je moguće obaviti i online putem, što se i preporuča, jer zapravo ne postoji potreba za fizičkim odlaskom u nadležno tijelo.

Za prijavu u servis e-Obrt potrebno je posjedovati jednu od vjerodajnica uključenih u sustav e-Građani.

Detaljan vodič kroz sučelje e-Obrta pronađite na linku.  

Nakon što završite s upisom podataka, poslani zahtjev će putem servisa e-Obrt biti poslan nadležnom upravnom tijelu na daljnji postupak.

Podsjetnik: prije podnošenja zahtjeva potrebno je imati jasan prijedlog imena budućeg obrta, adresu sjedišta obrta te odrediti glavnu i možebitne sporedne djelatnosti i sl. Popis djelatnosti moguće je pronaći online na stranici Službenog lista Republike Hrvatske, u važećoj odluci koja se odnosi na nacionalnu klasifikaciju, a moguće ih je pretražiti i na službenom pretraživaču Hrvatskog zavoda za statistiku.

  1. Izrada pečata obrta

Po registraciji obrta, potrebno je izraditi pečat, za što je potrebno imati rješenje o osnivanju obrta, odnosno obrtnicu.

  1. Porezna uprava

Po primitku Rješenja o upisu obrta u Obrtni registar, potrebno je u roku od 8 dana javiti se nadležnoj ispostavi Porezne uprave, radi upisa u registar poreznih obveznika na Obrascu RPO. Obrazac se također može pronaći online na službenoj internetskoj stranici Porezne uprave.

Da biste saznali koje poslovne knjige i evidencije mora voditi obrtnik pročitajte blog na istoimenu temu.

  1. Prijava obrta u sustav mirovinskog osiguranja

Nakon navedenog, potrebno je kod Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, registrirati obrt u sustav mirovinskog osiguranja. Za prijavu u sustav mirovinskog osiguranja koriste se Tiskanica M – 11P (Prijava o početku poslovanja obveznika plaćanja doprinosa) i Tiskanica M – 1P (Prijava o početku osiguranja). Navedene tiskanice mogu se kupiti u Narodnim novinama, a preporuka je, zbog možebitnih greški prilikom popunjavanja, da se nabave makar dva primjerka od svake tiskanice. 

Valja skrenuti pozornost da nakon prijave na mirovinsko osiguranje, ne morate ići u Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje radi prijave u sustav zdravstvenog osiguranja, jer se prijava u isti vrši automatizmom, nakon prijave u sustav mirovinskog osiguranja.

  1. Otvaranje žiro računa obrta u banci

Obrtnik slobodno odabire u kojoj će poslovnoj banci otvoriti žiro račun.

Obrtnicima se preporuča da se prije odluke o odabiru banke raspitaju o pogodnostima koje iste pružaju obrtnicima. Stoga, prilikom odabira banke, osim blizine poslovnice, u obzir treba uzeti i druge važne mogućnosti koje poduzetnik može zatrebati kroz poslovanje (npr. mobilno / internet bankarstvo, poslovne kartice i slično).

  1. Računovodstvo

Ako Vas kod pokretanja obrta nije pratio računovođa, valja ga što prije pronaći. Računovođa je vrlo važan segment svakog poslovanja jer on prati administrativni, odnosno računovodstveni segment poslovanja.

Preuzmite besplatni priručnik i saznajte kako se najbolje pripremiti za prvi sastanak s računovođom.

Dakle, računovođi je povjereno podnošenje izvještaja Poreznoj upravi, shodno propisanim rokovima i sl. Kod paušalnih obrtnika situacija je nešto drugačija, ali i njima se, prije početka poslovanja, preporuča konzultacija s poreznim savjetnikom ili računovođom.

Sve što trebate znati o poslovanju paušalnih obrta pronađite u besplatnom priručniku.

Ovim korakom završili bismo postupak otvaranja obrta. Naravno, u praktičnom radu moguća su odstupanja, ali i neke složenije situacije, kao što su uvjeti za osnivanja kod vezanih obrta (npr. majstorski ispit i sl.). Za dodatne informacije o specifikumima budućeg obrta, preporuča se informiranje telefonski/mailom kod nadležnih institucija, čime se izbjegava nastanak možebitnih komplikacija prilikom pokretanja obrta.