Meni Zatvori

Fiskalizacija web shopa

  • 17. 6. 2024.

Više od četvrtine malih i srednjih poduzetnika u Hrvatskoj prodaje svoju robu ili usluge putem web shopa. Investicija u web shop može biti odličan izvor prihoda uz znatno niže troškove poslovanja u usporedbi s klasičnom trgovinom. Želite otvoriti web shop, no ne znate kako riješiti problem fiskalizacije? Mora li web shop fiskalizirati sve račune? Kako provesti fiskalizaciju? Odgovore potražite u nastavku bloga.

Što je web shop?

Trend kupovine putem Interneta u svijetu nezaustavljivo raste, a slična je situacija i u Hrvatskoj. Mjesto na internetu putem kojeg kupac ima mogućnost kupiti proizvode ili usluge od trgovca u realnom vremenu naziva se web shop ili internet trgovina. Riječ je zapravo o web stranici koja sadrži katalog (listu) proizvoda i usluga te na kojoj kupac može iste dodati u košaricu, nakon čega slijedi proces naplate u “virtualnoj blagajni”.

Prodaja putem web shopa spada u prodaju na daljinu, uz telefonsku prodaju, prodaju putem kataloga i TV prodaju. Kao online trgovac, web shop podliježe svim zakonskim propisima o trgovini, ali i elektroničkoj trgovini.

Nakon što se odlučite za pokretanje web shopa, prvi osnovni korak je registracija poslovnog subjekta, odnosno otvaranje tvrtke ili obrta.

Prilikom registracije poslovnog subjekta potrebno je definirati djelatnosti prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti (NKD 2007.)

Poduzetnici mogu odabrati više djelatnosti, ali jedna mora biti glavna. Svi poduzetnici koji planiraju prodavati svoje proizvode ili usluge putem web shopa, prema Zakonu o elektroničkoj trgovini obvezni su uz osnovnu djelatnost registrirati i djelatnost pod nazivom: 63.99 - Ostale informacijske uslužne djelatnosti.

Web shop može pokrenuti svatko, bilo da ste postojeći poduzetnik koji želi dodatni plasman svoje fizičke trgovine ili osoba koja tek planira pokrenuti poslovanje isključivo putem web shopa.

Digitalizaciji poslovanja tu nije kraj – pojednostavite i automatizirajte poslovne procese uz Minimax, najjednostavniji online računovodstveni program, povežite ga sa svojim web shopom i osigurajte stalnu usklađenost podataka.

Pridružite se i Udruzi web trgovaca, ecommerce, rastite s nama te kroz razne edukacije i evente budite uvijek u toku s aktualnostima iz svijeta poslovanja putem interneta.

Dolazimo i do pitanja - Što otvoriti, obrt ili trgovačko društvo? Prednosti i nedostatke otvaranja obrta i trgovačkog društva prvo provjerite u našem besplatnom priručniku.

Ako se odlučite za trgovačko društvo upis djelatnosti vršite u sudski registar trgovačkog suda prema sjedištu društva, a ako je Vaša odluka obrt upis djelatnosti vrši se u obrtni registar prema sjedištu obrta. 

U slučaju da već imate registrirani poslovni subjekt s djelatnošću trgovine, potrebno je napraviti doregistraciju djelatnosti.

 

 

Obveze trgovaca

Trgovci koji prodaju svoje proizvode, robu i usluge putem interneta obvezni su:

  • donijeti interni akt i u njemu propisati: Internet trgovinu kao zaseban poslovni prostor te dodijeliti oznaku tom poslovnom prostoru, pravila sljednosti numeričkih brojeva računa, oznaku operatera na naplatnom uređaju i povezati je s OIB-om te osobe. Interni akt nije potrebno dostaviti Poreznoj upravi već predočiti za potrebe poreznog nadzora,
  • donijeti odluku o blagajničkom maksimumu i
  • Poreznoj upravi elektroničkim putem dostaviti podatak o proizvođaču i/ili održavatelju programskog rješenja.

Nadalje, trgovci koji račune naplaćuju gotovinom, osim navedenog, moraju i:

  • putem elektroničkog servisa ePorezna Poreznoj upravi dostaviti podatak o poslovnom prostoru – Internet trgovini (kao tip prostora navodi se: Internet trgovina, adresa poslovnog prostora: sjedište trgovca, a radno vrijeme: 00 – 24 h, ponedjeljak - nedjelja),
  • od Fine nabaviti digitalni certifikat za elektroničko potpisivanje elemenata računa te elektronički naplatni uređaj i programsko rješenje koje omogućava postupak fiskalizacije izdavanja računa, ako račune naplaćuju gotovinom 
  • za izdane račune naplaćene gotovinom provesti postupak fiskalizacije izdavanja računa kako bi im Porezna uprava dodijelila Jedinstveni identifikator računa (JIR).

 

 

Plaćanje i fiskalizacija

Poželjno je potencijalnim kupcima ponuditi čim više mogućnosti za plaćanje, upravo zato jer je veća šansa da će kupac htjeti kupiti proizvod baš od Vas.

Sukladno Zakonu o fiskalizaciji u prometu gotovinom, web shopovi su obveznici fiskalizacije, što znači da računi koje izdajete kupcu moraju biti fiskalizirani. To znači da ste obvezni izdati fiskalizirani račun unutar web shopa ili naknadno izvan, u roku od 48 sati od primljene uplate.

Fiskalizacija u prometu gotovinom je skup mjera koju provode obveznici fiskalizacije, kako bi se omogućio efikasan nadzor ostvarenog prometa u gotovini.

Kako biste uspješno proveli postupak fiskalizacije, potrebno je nabaviti certifikat koji izdaje Fina, uz prethodnu registraciju poslovnog subjekta u PKI sustavu Fine te izraditi Interni akt o fiskalizaciji. 

Obveznici fiskalizacije dužni su za robu prodanu putem web shopa izdati račune te provesti postupak fiskalizacije izdavanja računa kada su ti računi naplaćeni:

  • novčanicama i kovanicama dostavljaču,
  • kreditnim ili debitnim karticama,
  • putem servisa PayMill i drugih servisa putem kojih se obavlja on-line plaćanje karticama,
  • čekovima i slično.

Postupak fiskalizacije računa nije potrebno provesti kada kupac robu kupljenu putem web shopa plaća:

  • na transakcijski račun (nalogom za plaćanje, općom uplatnicom, internet bankarstvom i sl.),
  • pouzećem, dostavljaču Hrvatske pošte ili kurirske službe koja obavlja naplatu u ime i za račun trgovca i primljeni novac uplaćuje na transakcijski račun trgovca,
  • putem servisa PayPal i drugih servisa za online plaćanja s jednog računa na drugi.

Kod plaćanja na transakcijski račun, kad kupac robu plaća Internet bankarstvom ili uplatnicom, račun se ne fiskalizira.

Kod plaćanja pouzećem moguće su obje opcije, tj. ako pošiljku dostavljate sami račun se fiskalizira, no ako za dostavu pošiljke koristite usluge dostavnih službi ili poštanskih službenika koji preuzimaju otkupnu svotu plaćanje pouzećem se ne fiskalizira.

U slučaju plaćanja karticama račun se fiskalizira, a kako biste implementirali kartično plaćanje potrebno je sklopiti ugovor s payment gateway posrednikom. Payment gateway posreduje između web shopa i banke, prima podatke o kreditnoj ili debitnoj kartici, obrađuje transakciju i vraća kupca na web shop te izdvajamo neke pouzdane i popularne posrednike za Vas: WSPay, CorvusPay, PayWay. Nakon što potpišete ugovor, posrednik će vas uputiti u daljnje korake za korištenje usluge te vas obavijestiti o cijeni usluge.

Kada se radi o plaćanju putem PayPala ili nekog drugog payment gateway sustava koji funkcionira poput PayPala (plaćanje se vrši poput on-line plaćanja putem transakcijskog računa), u tom slučaju niste obavezni fiskalizirati račun jer se transakcija tretira kao plaćanje s transakcijskog računa.

 

 

Sustav OSS (One stop shop)

Od 1. srpnja 2021. godine počele su se primjenjivati izmjene i dopune Direktive 2006/112/EZ kojima su propisana nova pravila o PDV-u, a koja se primjenjuju na prekogranične aktivnosti e-trgovine između poduzeća i potrošača (B2C).

Ukinut je tadašnji prag za prodaju robe na daljinu unutar EU-a i zamijenjen novim pragom na razini EU-a od 10.000,00 eura. Prepustite brigu oko prelaska praga svom računovodstvenom programu. Minimax provjerava izlazne račune prema fizičkim osobama iz država članica EU kojima je od 1.1.2021. obračunat hrvatski PDV te ako ukupni iznos računa prelazi navedeni prag, program kod izdavanja računa fizičkoj osobi u EU prikazuje obavijest s uputom za provjeru uvjeta za obračun PDV-a. 

U slučajevima kada je vrijednost isporuka telekomunikacijskih, usluga radio i TV emitiranja i elektronički isporučenih usluga te prodaje dobara na daljinu niža od utvrđenog praga, do nastanka obveze PDV-a dolazi u državi članici u kojoj porezni obveznik koji isporučuje takve usluge ima poslovni nastan ili u državi članici u kojoj se ta dobra nalaze u trenutku kada započne njihova otprema ili prijevoz.

Postupak fiskalizacije računa ne mora se provesti ni u slučaju kada trgovac - tuzemni porezni obveznik prodaje robu putem internet trgovine građanima u drugu državu članicu Europske unije i prijavio se za primjenu posebnog postupka oporezivanja putem OSS sustava.

Naime, u slučaju oporezivanja putem OSS sustava, prema odredbama Zakona o porezu na dodanu vrijednost, trgovac nije obvezan izdati račun te nije obvezan provesti ni postupak fiskalizacije izdavanja računa.

 

Pripremio: Ivan VIDAS, mag. oec.

Sličan sadržaj

Besplatne priručnike, snimke, webinare i članke sa poslovnim i zakonodavnim savjetima za vas pripremaju razni stručnjaci.